Reklama
menuvideotvomenuartykulymenugaleriamenulogo2menureklamaonasmenu 20lat
Strona główna Galeria Fotorelacje "Perełka", może przez lata pominiętą, gwiazdeczka ze ze zduńskowolskiego "Plastyka"

"Perełka", może przez lata pominiętą, gwiazdeczka ze ze zduńskowolskiego "Plastyka"

platyk5W ostatnich dniach wielokrotnie informowaliśmy o sukcesach, zarówno uczniów, jak i nauczycieli z Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Katarzyny Kobro w Zduńskiej Woli. Tym razem podajemy informację o pracy Angeliki Brzostowskiej-Pociecy. Ona także jest nauczycielką rysunku i malarstwa w malarstwa w zduńskowolskim "Plastyku". Chcielibyśmy jednak przedstawić tę nauczycielkę za namową dyrekcji szkoły z zupełnie innej strony. Niewiele osób wie bowiem, iż jako absolwentka Wydziału Grafiki i Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, oprócz najważniejszej misji nauczycielskiej, zajmuje się wieloaspektowym ujęciem poszukiwań teoretycznych i praktyką związaną ze sztuką chrześcijańskiego Wschodu.

 

Ważnym obszarem, na którym pani Brzostowska-Pociecha realizuje swą pasję, jest praca naukowa. Spełnia się także jako redaktor „Series Byzantina. Studies on Byzantine and Postbyzantine Art” – rocznika poświęconego sztuce bizantyńskiej i postbizantyńskiej, wydawanego przez Uniwersytet Ostrawski we współpracy z Polskim Instytutem Studiów nad Sztuką Świata oraz Uniwersytetem Kardynała Stefana Wyszyńskiego (więcej na ten temat znajdziecie tutaj: http://seriesbyzantina.eu/miscellanea/, Series Byzantina – Wikipedia, wolna encyklopedia).
W ostatnim numerze pisma ukazały się materiały z konferencji pn. „Sztuka cerkiewna Rzeczypospolitej i krajów sąsiednich”, podczas której jedną z prelegentek była oczywiście pani Brzostowska-Pociecha, która prezentowała pracę pt. „Postbizantyjskie cerkwie w Łodzi” (można ją przeczytać tutaj: Sztuka cerkiewna Rzeczypospolitej i krajów sąsiednich. (seriesbyzantina.eu/miscellanea/) Vol.2, str. 158). Opowiada w niej o cerkwi św. Aleksandra Newskiego, która stała się bliska jej sercu również dlatego, że mieszkając niegdyś w Łodzi, mogła od 2012 roku śpiewać w chórze działającym w tym obiekcie. Liturgia prawosławna jest syntezą różnych sztuk. Ogromną rolę odgrywają w niej symbolika wystroju samej cerkwi, jej architektura, poezja (teksty liturgiczne są przeważnie tekstami poetyckimi) i właśnie śpiew. Pani Brzostowska-Pociecha w swym artykule pisze, iż „w liturgii prawosławnej jedynym instrumentem towarzyszącym nabożeństwu jest głos ludzki”. Najważniejszą misją Chóru Katedry św. Aleksandra Newskiego w Łodzi jest więc wielogłosowy śpiew podczas nabożeństw, jednak można go również posłuchać w czasie licznych koncertów. (Link do koncertu https://www.youtube.com/watch?v=ujnCs6jHXsk)
Językiem liturgii prawosławnej w Łodzi jest język cerkiewnosłowiański, czytanie w nim umożliwiły pani Brzostowskiej-Pociesze studia bułgarystyczne na Uniwersytecie Łódzkim, a znajomość nut, konieczną do śpiewu w chórze, posiada dzięki ukończeniu szkoły muzycznej I i II stopnia w klasie fortepianu. Kolejna przestrzeń, w której pani Brzostowska-Pociecha oddaje się swej pasji, związana jest z kręgiem prawosławnej ortodoksji, a jest nią ikonografia i muzyka bizantyjska. Pani Brzostowska –Pociecha ukończyła właśnie studia doktoranckie w Katedrze Sztuki Bizantyjskiej i Postbizantyjskiej (obecnie KKA) Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
W tym czasie, celem poszerzenia umiejętności praktyczno-warsztatowych, na zaproszenie Uniwersytetu im. P. Hilendarskiego w Płowdiw w Bułgarii malowała freski i ikonę w nowej cerkwi należącej do kampusu uniwersyteckiego. Jej własna twórczość to malarstwo olejne inspirowane głównie ikonami z kręgu Półwyspu Bałkańskiego. Od czasu do czasu można je zobaczyć na wystawach, które stanowić mają podsumowanie pewnych etapów poszukiwań wyrazu artystycznego. Jak podaje szkoła, ona sama mówi, za swój największy w ostatnim czasie sukces uważa angaż do składu Scholi Węgajty. Zespół ten tworzą profesjonalni śpiewacy, aktorzy, muzycy, plastycy, teatrolodzy i muzykolodzy pochodzący z 6 krajów europejskich. Schola zajmuje się rekonstrukcją średniowiecznych dramatów liturgicznych, prezentacjami muzyczno-teatralnymi, badaniami nad tradycjami śpiewu liturgicznego i sakralnego, antropologią kultury. Możliwość udziału w tym projekcie jest nobilitacją. Nagrany ostatnio „Kontakion o nawróconej” to niezwykłe dzieło, jeden z najstarszych dramatów chrześcijańskich, ułożony według tekstu hymnu św. Romana Melodosa, wielkiego bizantyjskiego poety tworzącego za czasów cesarza Justyniana I. (Link do filmu: https://youtu.be/zr-cY6PeGr4)
To niezwykle miłe, iż możemy na co dzień obcować z tak interesującą osobą. Cieszymy się, że Liceum Plastyczne, w którym pani Brzostowska Pociecha rozpoczęła pracę zaledwie rok temu, okazało się dla niej miejscem dobrym i inspirującym. Na koniec wspomnieć możemy jedynie, iż Cerkiew św. Aleksandra Newskiego w Łodzi od wielu już lat jest miejscem niezwykle ważnym również dla społeczności naszej szkoły, to tam bowiem modliła się niegdyś nasza patronka Katarzyna Kobro. Dlatego każdego roku bywamy w tej niezwykłej świątyni na nabożeństwie, podczas którego odprawiana jest panichida w intencji artystki.

Opr. KaMi S

Więcej na: --> https://www.facebook.com/liceum.plastyczne.1/photos/pcb.2121788231284468/2121786167951341

plsp

platyk

platyk1

platyk7

platyk3

Dodaj komentarz

Kod antysapmowy
Odśwież

Reklama

Najnowsze

Top 10 (ostatnie 30 dni)

Reklama

Zaloguj



Reklama

Ostatnie komentarze

Reklama

Z krainy dowcipu

dowcipyZaginęła mi teściowa i...

Przejęty mężczyzna przychodzi na policję i mówi:
- Chciałbym zgłosić zaginięcie teściowej.
Policjant się pyta: - Od kiedy teściowej nie ma?
- Od miesiąca.
- To czemu pan przyszedł dopiero teraz??
- Bo ja w ten cud jeszcze teraz nie mogę uwierzyć!

Reklama

 

partnerzybar2

tubadzin150wartmilk150

 
 
stat4u